به گزارش ایسنا، محمود احمدینژاد در مراسم ثبت جهانی تعزیه با بیان اینکه « خداوند متعال این عالم را برای انسان خلق کرد و از همان ابتدای خلق انسان دو مسیر روشن را در رفتار انسانها و جوامع انسانی میتوانیم تشخیص دهیم و تفکیک کنیم» اظهار کرد: این دو مسیر یا دو جبهه کاملا مجزا از هم و مقابل هم هستند؛ اساس حرکت یک جبهه بر توحید و یگانهپرستی است و همه صالحان و انبیاء در این جبهه بر اساس توحید و عدالت حرکت کردند و انگیزه حرکت آنها عشق، عاطفه و محبت است و همه به دنبال اجرای عدالت بودهاند. در واقع تلاش داشتهاند که جامعه انسانی را به عزت و کمال برسانند و در واقع هدف آنها رسیدن به نقطهای است که انسان تجلی اسماء خداوند شود.
احمدینژاد ادامه داد: در نقطه مقابل این حرکت و جریان، یک جریان دومی نیز وجود دارد که این جریان به جای اینکه به دنبال توحید و یگانهپرستی باشد، به دنبال خودپرستی است. در این جریان نفس آدمها و ارضای نفسیات اصل است و در واقع این جریان به دنبال خودپرستی، تسلط بر انسانها و لذت بیشتر است و این دو خط و دو جریان در طول تاریخ دو فرهنگ و دو ادبیات را شکل دادهاند.
وی با اشاره به اینکه «در عرصههای گوناگون که وارد میشویم این ویژگیها و این دو جریان را میبینیم» گفت: یکی از عرصههای تجلی این ویژگیها عرصه هنر است. ما از یک طرف با هنری مواجه هستیم که به دنبال یگانهپرستی، عدالت، عزت حقیقی انسان و به کمال رساندن جامعه بشری است و در نقطه مقابل آن هنری وجود دارد که وقتی به آن نگاه میکنیم سرتاسر خودخواهی است و از موضع کینه.
رئیسجمهور با اشاره به نمونههایی از این دستهبندی گفت: مثلا در میراث ملموس فرهنگیمان به مسجد گوهرشاد و مشهد مقدس نگاه کنید، این یک میراث فرهنگی است که اوج هنر در آن تجلی پیدا کرده است و آیا میشود کسی بتواند از موضع غرور و کینه چنین هنر و اثری را خلق کند، این نشدنی است.
احمدی نژاد ادامه داد: وقتی انسان به این مسجد نگاه میکند دلش نرم میشود و عشق به انسانها در وجود آن رشد میکند. اما مثلا وقتی که به یک کشور غربی سفر میکنیم به یک کاخ که از چند هزار سال قبل مانده نگاه میکنیم در آن روح، عشق و ایمانی وجود ندارد و گویی میخواستهاند که تسلط خود را به رخ انسانها بکشند و میبینیم که این دو هنر متفاوتاند. در هنر نمایش و یک دسته از هنرها، آخر آن این است که میخواهند از درون آن قهرمانی را معرفی کنند و کسی قهرمان و افرادی مشهور شوند.
وی تصریح کرد: ولی دستهای از نمایش نیز است که همه انسانها و نقشها در آن به دنبال انتقال پیامی هستند، دنبال مشهور شدن و قهرمان شدن نیستند. دنبال این هستند که یک حقیقت و یک مفهومی را منتقل کنند و دلها را با عشق و کمال آشنا کنند و میبینید که مبنای این هنر با آن هنری که گفتم متفاوت است.
وی ادامه داد: این هنر به دنبال ساختن انسانها است و ما خداوند را شاکریم که هنر نوع دوم جایگاهش در ایران عزیز است و تعزیه یکی از زیباترین عرصههای تجلی هنر است که در آن عشق، عدالت، مهرورزی و کمال به نمایش گذاشته میشود و این مفاهیم به انسان منتقل میشود.
احمدینژاد ریشه تعزیه را از کربلا عنوان کرد و گفت: تعزیه هنری است که خاستگاه آن توحید و در واقع به دنبال عدالت و کرامت است و نمیتواند غیرمردمی باشد، نمیتواند مختص یک قشر و طایفه باشد و ما میبینیم که تعزیه در تمام ایران متناسب با شرایط منطقهای و روحیات محلی در نقاط مختلف به شکل زیبا و آموزنده برگزار میشود.
وی با تاکید بر اینکه «تعزیه مردمیترین هنر شناخته شده و هنری مردمی است» گفت: این مراسم را در هر جا میشود اجرا کرد و محبوبیت مکانی و زمانی ندارد. در این مراسم تفکیک جبهه حق و باطل به نمایش گذاشته میشود و باعث آگاهیبخش و جوشاندن مخازن عاطفه و عشق در انسانها و به فکر وادار کردن انسانهاست و علیرغم تمام پیچیدگیهایی که دارد بسیار ساده است و من خدا را سپاسگزارم که تعزیه که هنر مختص ایرانیهاست به دنیا معرفی شد. این سخن به این معنا نیست که ما به دنبال برتریطلبی هستیم، بلکه سخن این است که تعزیه از عمق فرهنگی این سرزمین که فرهنگ الهی و توحیدی است، جوشیده است. این تعزیهها و عزاداریهاست که باعث شده راه سعادت از راه شقاوت تفکیک شود.
رئیسجمهور با اشاره به اهمیت کربلا و با تاکید بر اینکه «نقطه اوج کربلاست» گفت: به تصویر کشاندن حادثه کربلا و مقدمات حادثه کربلا از طریق تعزیه باعث نشان دادن راه درست و تفکیک کردن دو جریان حق و باطل است و یکی از بهترین روشهایی که حادثه کربلا را بازآفرینی میکند تعزیه است.
احمدینژاد با بیان اینکه «تعزیه یک جوشش درونی در بین ملت ماست» گفت: خاستگاه تعزیه عشق است و از عشق بلند میشود و به خاطر همین عشق است که در آن دائم نوآوری، ابتکار عمل و تکامل مشاهده میشود، باید این هنر را حفظ و بیشتر به آن توجه کنیم.
وی با بیان اینکه «باید هنر تعزیه را گسترش داد و بیشتر به دنیا معرفی کرد» تصریح کرد: کسانی که در این عرصه فعالیت میکنند و سالها عمر خود را در این عرصه گذاشتهاند به عنوان پیرغلامان اهل بیت (ع) معرفی میشوند و به این موضوع افتخار میکنند.
رئیسجمهور ادامه داد: هیچ کس در این عرصه دنبال نشان اسکار و مسائل اینچنینی نیست. همه مخلص امام حسین (ع) هستند و در واقع همه این عزیزان با بهترین روش و اجرای مراسم تعزیه به فرهنگ ما خدمت میکنند.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: همانطور که برای گسترش سینما و تئاتر برنامهریزی میکنیم، باید یک جای مناسبی نیز در هر شهری ایجاد کنیم که هنرمندان ما بتوانند در عرصه تعزیه به اجرای مراسم تعزیه بپردازند.
احمدینژاد خطاب به وزیر ارشاد که در این مراسم نیز حضور داشت، گفت: آقای حسینی عزیز حمایت از هنرمندان وظیفه این وزارتخانه است و من به عنوان فردی که هنرمندان را دوست دارم میگویم جمعی از بهترین هنرمندان این کشور که صاف و صادق هستند و بدون توقع خدمت میکنند، هنرمندان عرصه تعزیه هستند و باید از آنها نیز حمایت کنیم و حمایت از آنها را نیز در دستور کار قرار دهید.
وی گفت: باید فرهنگ و مکتب امام حسین (ع) در قالب تعزیه به بهترین نحو به دنیا معرفی شود.
رئیسجمهور در پایان سخنانش خطاب به دستاندرکاران عرصه تعزیه گفت: دست تک تک شما را که در راستای گسترش فرهنگ امام حسین (ع) و متکب اهل بیت (ع) تلاش میکنید، میبوسم.
در این مراسم علاوه بر رئیسجمهور، موسوی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.
در این مراسم گروهی از تعزیهخوانان کشورمان به اجرای مراسم پرداختند و داستان به شهادت رسیدن حضرت علی اکبر (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را در قالب تعزیه روایت کردند.
در این مراسم تعدادی از پیرغلامان اهل بیت نیز از شهرستانهای مختلف کشور حضور داشتند.